Blog

Wat als ik geen ideale klant heb?

8 mei 2024

Werken zonder ideale klant kan prima

Zelf liep ik aan de start van mijn ondernemerschap helemaal vast op het idee van de “Ideale klant”. Ik bood klantenservice aan en het maakte mij eigenlijk geen bal uit of mijn klant een man of een vrouw was, wat hun leeftijd was of in welke branche ze werkten. Als ze maar werk voor me hadden en daarvoor wilden betalen!

Omdat ik van alle kanten hoorde dat het hebben van een ideale klant echt essentieel was, bleef ik maar hangen op dit onderdeel. Ik heb zelfs een PDF’je ingevuld van een coach die het belangrijk vond dat ik wist waar mijn ideale klant op vakantie ging en wat haar lievelingseten was.

Wat me uiteindelijk ontzettend geholpen heeft, was een coach die zei:

“De ideale klant is vooral een heel handig concept voor je businesscoach. Die roept maar al te graag dat je zoiets nodig hebt, omdat ze je dan heel simpel een standaard PDF’je in kunnen laten vullen en zelf niet zoveel werk hoeven te doen”.

Daar zat ik dan met m’n PDF’je waar ik maar willekeurig in had gevuld dat mijn ideale klant een 35-jarige vrouw is die graag naar Spanje op vakantie gaat en van pure chocolade houdt..

Heeft iedereen een ideale klant nodig?

In sommige beroepen is het hebben van een ideale klant belangrijker dan in andere beroepen. Als jij een life coach bent, is het logischer dat jij je richt op een bepaalde leeftijdsgroep of geslacht dan wanneer je een boekhouder bent.

Forceer het niet

Merk jij dat je vastloopt op dit onderdeel? Of dat je willekeurige dingen in aan het vullen bent, zonder dat je duidelijk kunt uitleggen waarom dit gerelateerd is aan jouw aanbod? Laat het idee van de ideale klant dan even los.

Vooral als je net begint, kan het zijn dat jouw aanbod en doelgroep nog wat breed zijn. Geen probleem! Wordt het doen van je marketing een stukje lastiger als je geen hele specifieke doelgroep hebt? Misschien wel, maar dat is nog altijd een heel stuk beter dan dat jij eindeloos zit na te denken over wie jouw doelgroep is, of dat je uiteindelijk een doelgroep bepaalt die eigenlijk niet heel logisch is, maar “dan ben je er maar klaar mee”.

Wat nu?

Verspil geen waardevolle tijd: als je het nog even niet weet, sla het over en start met het zoeken van klanten in een brede doelgroep. De kans is groot dat je doelgroep gaandeweg steeds specifieker wordt (of dat jij merkt dat de doelgroep “iedereen die mij kan betalen” eigenlijk prima werkt voor jou)

Meer weten over hoe je klanten vindt?

Wil jij ook beter worden in het vinden van klanten voor jouw VA bedrijf? Dan is de minitraining Makkelijker online klanten vinden echt iets voor jou!