Klanten vinden is al jaren het nummer 1 gespreksonderwerp van ondernemers. De tips and tricks vliegen je om de oren en de meeste adviezen zul je al wel tientallen keren hebben gehoord.
Even iets anders
Vandaag leek het me leuk om je mee te nemen in de gekste plek waar ik ooit een klant vond. Ik denk namelijk dat hier een les in zit die ook jij in kunt zetten als een creatieve manier om nieuwe klanten te vinden.
Dit is de klant die ik zoek
Als Technische VA bouw ik websites en online leeromgevingen. Ik zoek dus klanten die websites willen of een cursus (gaan) aanbieden. Vorig jaar kwam de cursus “Jouw online cursus in 7 dagen” van Celine Charlotte op mijn pad. Het zal geen verrassing voor je zijn dat deze cursus gaat over het opzetten van je eigen online cursus.
Deels had ik interesse omdat ik zelf bezig was met de bouw van mijn eigen cursus “Zó word je VA”, maar voor mij zat er nog een hele andere kant aan, namelijk: dat bijna alle deelnemers aan de cursus van Celine Charlotte mijn doelgroep waren.
(Foto: Celine Charlotte)
Ik had een goudmijntje gevonden
Celine Charlotte verkoopt meestal honderden kaartjes voor haar nieuwe cursus lanceringen en dat was deze keer niet anders. Ik geloof dat we in de eerste ronde met zo’n 800 deelnemers waren. Dat zijn dus 800 mensen die:
- Een online cursus aanbieden of gaan aanbieden
- 2000 EUR hebben geïnvesteerd in begeleiding bij het proces en dus het budget en de mindset hebben om investeringen te doen
Ik kan niet genoeg benadrukken wat een ontzettende goudmijn dat voor mij als Technische VA is geweest! Ik heb me een ongeluk genetwerkt tijdens de communityweek waarin je de andere deelnemers ontmoet en ik heb meerdere supertoffe projecten en samenwerkingen uit de cursus gehaald. Met het VA werk dat ik hier uit heb gehaald had ik mijn 2000 EUR binnen no time al terugverdiend. Om het nog maar niet te hebben over de waarde van de inhoud van de cursus zelf…
Hoe kun jij dit inzetten voor jouw bedrijf?
Mijn tip aan jou als je een beetje vastloopt op het gebied van klanten zoeken is dus: kijk eens waar jouw klanten uithangen. En dan niet in de zin van “nou ja, ze gebruiken wel Instagram ofzo..”, maar ga eens echt nadenken over waar jouw klant te vinden is.
- Zijn er bepaalde cursussen die interessant zijn voor je doelgroep en waar je jezelf bij aan kunt melden?
- Zijn er speciale Facebook groepen gericht op mensen in jouw doelgroep?
- Gebruikt jouw doelgroep leveranciers en kun jij daar een flyer, oproepje of advertentie plaatsen?
Schroom ook vooral niet om een cursus te doen in datgene wat jij al aanbiedt. Aan de ene kant leer je misschien wel een handige nieuwe techniek en aan de andere kant kom je misschien wel mensen tegen die vastlopen in de stof en het allemaal liever gewoon uitbesteden. Daar zit jij dan meteen bovenop, nog voordat deze ondernemer de kans heeft om een Facebook oproepje te plaatsen waar 150 reacties op komen 😉